Οικουμενικό πατριαρχείο - Ιερός Ναός Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή Ιερά Αρχιεπισκοπή Κρήτης

 

Φιλανθρωπία Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή

Ένα από τα σοβαρά θέματα που απασχολούν την Ενορία μας και που με πολύ αγάπη..Περισσότερα

Κοινωνικό φροντιστήριο Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή

Το Κοινωνικό Φροντιστήριο της Ενορίας μας λειτουργεί 4 συνεχή χρόνια και..Περισσότερα

Ιστορικό Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή

Ήταν μεγάλος ο πόθος των κατοίκων της περιοχής Μπεντεβή Καμάρας και Παλαιού..Περισσότερα

Πρόγραμμα Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή

Πρόγραμμα του Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή Ηρακλειου..Περισσότερα

ΤΑ ΔΟΓΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Κάθε Κυριακή, κατά τη Θεία Λειτουργία, οι χριστιανοί δίνουμε την ομολογία της πίστεώς μας, διαβάζοντας το «Σύμβολο της Πίστεως», το γνωστό σε όλους «Πιστεύω». Με το Σύμβολο της Πίστεως οι πιστοί βεβαιώνουμε ότι ανήκουμε στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ότι είμαστε πιστά μέλη της. Το Σύμβολο της Πίστεως είναι η συμπυκνωμένη διατύπωση των δογμάτων της Εκκλησίας μας, δηλαδή των βασικών αληθειών εκείνων που αποτελούν έκφραση της πίστης της Εκκλησίας.  
Η λέξη «δόγμα» έχει τη σημασία της αναμφισβήτητης αλήθειας και είναι έκφραση της διδασκαλίας του Κυρίου και των Αποστόλων, όπως γράφει ο άγιος Ιγνάτιος. Η Ορθόδοξη Εκκλησία, που είναι «στῦλος καὶ ἑδραίωμα τῆς ἀληθείας» (Α΄ Τιμ. 3,15), ομολογεί τα δόγματα και μαρτυρεί ότι έχουν αποκαλυφθεί από τον ίδιο το Χριστό. Τα δόγματα έχουν σφραγιστεί με το αίμα των μαρτύρων και με τους αγώνες των μεγάλων Πατέρων και αγίων της Εκκλησίας, ένας λόγος παραπάνω για να δεχθούμε ότι είναι οι αλήθειες που μας αποκάλυψε ο Χριστός, καθαγιασμένες και βιωμένες.
Θα πρέπει να πούμε ότι στους τρεις πρώτους αιώνες της ζωής και της παρουσίας της στον κόσμο η Εκκλησία δεν είχε δόγματα. Η Εκκλησία τα χρόνια αυτά ζούσε την αλήθεια της εμπειρικά, χωρίς αυστηρές θεωρητικές διατυπώσεις της πίστης της, δηλαδή χωρίς τα δόγματα, όπως τα γνωρίζουμε σήμερα. Η ανάγκη για τη διατύπωση των δογμάτων σχετικά με την Αγία Τριάδα, το Χριστό, την Παναγία, την Εκκλησία, τη δημιουργία του κόσμου και τη Δευτέρα Παρουσία του Χριστού, θα εμφανιστεί, όταν έκαμαν την εμφάνισή τους οι μεγάλες αιρέσεις, που συντάραξαν τη ζωή της Εκκλησίας. Τότε η Εκκλησία αναγκάστηκε εκ των πραγμάτων να αντιδράσει, επισημαίνοντας τα όρια της αλήθειας της, τα όρια της πίστης και της εμπειρίας της, προκειμένου να τα ξεχωρίσει από τις αιρετικές κακοδοξίες. Διότι οι αιρέσεις  εκείνο που κάνουν πάντοτε είναι να παίρνουν ένα «κομμάτι» της αλήθειας και να το παρουσιάζουν σαν όλη την αλήθεια. Αντίθετα, την Εκκλησία χαρακτηρίζει η καθολικότητα, επειδή κλείνει μέσα της ολόκληρη την αλήθεια, όπως την αποκάλυψε ο Χριστός, όπως την βίωσαν και τη δίδαξαν οι φωτισμένοι από το άγιο Πνεύμα Απόστολοι και  άγιοι, όπως τη διατύπωσαν οι Οικουμενικές Σύνοδοι στα δόγματα και όπως την έζησαν και τη ζουν οι πιστοί μέσα στο σώμα της Εκκλησίας εδώ και είκοσι αιώνες.
Τα δόγματα, επειδή είναι οι σταθερές και ακατάλυτες αλήθειες της Εκκλησίας, είναι τα συστατικά στοιχεία και οι κανόνες της πίστεως. Λειτουργούν, δηλαδή, σαν όρια ανάμεσα στην αλήθεια και το ψεύδος, την καθολικότητα και την αίρεση. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι η πρώτη ονομασία που δόθηκε σ’ αυτό που σήμερα ονομάζουμε «δόγμα», ήταν «όρος», που σημαίνει «όριο», «σύνορο»μεταξύ αλήθειας και ψεύδους. Τα δόγματα δεν πρέπει να τα δούμε ούτε σαν ιδεολογικές, ούτε σαν φιλοσοφικές, ούτε και σαν θρησκευτικές αλήθειες. Διότι, όπως γράφει ένας μεγάλος Ρώσος θεολόγος, ο Παύλος Ευδοκίμωφ, «τα δόγματα δεν οδηγούν στις ιδέες, αλλά στις θείες πραγματικότητες και χαράσσουν μια λεκτική εικόνα των πραγματικοτήτων αυτών». Όπως δηλαδή ο αγιογράφος συλλαμβάνει και αποτυπώνει στην εικόνα τη βαθύτερη μορφή ενός ιερού προσώπου, έτσι και το δόγμα αποτυπώνει και καταγράφει το αληθινό βάθος και πλάτος της πίστεως. Το δόγμα είναι η θύρα που οδηγεί με σιγουριά στην αλήθεια, η οποία όμως βρίσκεται πάντοτε πιο πέρα από τη λεκτική διατύπωσή της, αφού καμιά λέξη, καμιά ανθρώπινη διατύπωση δεν μπορεί να χωρέσει το μυστήριο του Θεού. Έτσι τα δόγματα, τελικά, δείχνουν την αλήθεια χωρίς όμως και να την εξαντλούν, αφού το μυστήριο του Θεού είναι πέρα από την ανθρώπινη λογική και τις δυνατότητες της ανθρώπινης γλώσσας.