Οικουμενικό πατριαρχείο - Ιερός Ναός Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή Ιερά Αρχιεπισκοπή Κρήτης

 

Φιλανθρωπία Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή

Ένα από τα σοβαρά θέματα που απασχολούν την Ενορία μας και που με πολύ αγάπη..Περισσότερα

Κοινωνικό φροντιστήριο Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή

Το Κοινωνικό Φροντιστήριο της Ενορίας μας λειτουργεί 4 συνεχή χρόνια και..Περισσότερα

Ιστορικό Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή

Ήταν μεγάλος ο πόθος των κατοίκων της περιοχής Μπεντεβή Καμάρας και Παλαιού..Περισσότερα

Πρόγραμμα Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή

Πρόγραμμα του Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή Ηρακλειου..Περισσότερα

Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΣ ΝΑΟΣ

Ο χώρος που συγκεντρωνόμαστε οι χριστιανοί, για να τελέσουμε τη «λογική λατρεία» είναι ο ναός (η λέξη παράγεται από το αρχαίο ρήμα «ναίω», που σημαίνει κατοικώ). Ο πρώτος υποτυπώδης χριστιανικός ναός ήταν το «υπερώον» της Ιερουσαλήμ, εκεί που έγινε ο Μυστικός Δείπνος. Εκεί συγκεντρώνονταν οι μαθητές του Χριστού και τελούσαν το μυστήριο της Θ. Ευχαριστίας, όπως διασώζει ο Ευαγγελιστής Λουκάς στο βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων (κεφ. 2, 46). Αργότερα, με την εξάπλωση του Χριστιανισμού, δημιουργήθηκαν οι «κατ’ οίκον» εκκλησίες, δηλαδή χρησιμοποιήθηκαν σπίτια χριστιανών στις διάφορες πόλεις, όπου συγκεντρώνονταν οι πιστοί για να προσευχηθούν και να μεταλάβουν του Σώματος και του Αίματος του Χριστού. Στα χρόνια των διωγμών ως ναοί χρησιμοποιήθηκαν οι κατακόμβες, εκεί όπου ήταν ενταφιασμένα τα εκατομμύρια των χριστιανών μαρτύρων, ενώ μετά τον Μ. Κωνσταντίνο και την επικράτηση του Χριστιανισμού (αρχές του 4ου αιώνα) άρχισαν πλέον να χτίζονται φανερά οι ναοί για τη λατρεία του Θεού.

Ο χριστιανικός ναός αποτελείται από τρία τμήματα: τον νάρθηκα, τον κυρίως ναό και το άγιο Βήμα. Α. Ο νάρθηκας είναι το πρώτο ευδιάκριτο τμήμα που συναντούμε, καθώς εισερχόμαστε στο ναό. Ήταν απολύτως απαραίτητος κυρίως παλαιότερα διότι ήταν τόπος εκείνων που προσέρχονταν στο βάπτισμα και των μετανοούντων, αφού όσοι είχαν σφάλει και δεν τους επιτρεπόταν να κοινωνήσουν έμεναν στο νάρθηκα. Β. Ο κυρίως ναός είναι ο χώρος όπου στέκονται οι πιστοί, οι οποίοι έχουν το δικαίωμα συμμετοχής στη Θ. Λατρεία και μπορούν να κοινωνήσουν του Σώματος και του Αίματος του Χριστού. Μέσα στον κυρίως ναό υπάρχουν τα καθίσματα, τα αναλόγια των ψαλτών, ο άμβωνας, ο επισκοπικός θρόνος και το εικονοστάσι, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει και η εικονογράφηση, όπου δεσπόζουσα θέση έχουν ο Παντοκράτορας στον τρούλο του ναού και οι σκηνές από τη ζωή του Χριστού. Γ) Το άγιο Βήμα (που βρίσκεται στο ανατολικότερο μέρος του ναού) είναι το ιερότερο από τα τρία μέρη, το ευγενέστερο μέρος της οικοδομής, το οποίο ονομάζεται και «άβατον, άδυτον, άγια αγίων, θυσιαστήριον, ιερόν» κ.ά. Το άγιο Βήμα είναι υπερυψωμένο σε σχέση με τον κυρίως ναό και διαχωρίζεται από αυτόν με το εικονοστάσι. Στην κόγχη του αγίου Βήματος εικονίζεται πάντοτε η Πλατυτέρα, δηλαδή η Παναγία «εν αγκάλαις φέρουσα τον άπασαν την κτίσιν περιέχοντα», το Βρέφος Ιησού Χριστό. Στο άγιο Βήμα απαγορεύεται να εισέρχονται γυναίκες (εκτός κάποιων περιπτώσεων).

Κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή, ο ναός αποτελεί εικόνα του κόσμου, του ανθρώπου και της ψυχής. Τον κόσμο εικονίζει ο κυρίως ναός, τον άνθρωπο το ιερό Βήμα και την ψυχή το άγιο Θυσιαστήριο (η Αγία Τράπεζα). Ωστόσο, και τα τρία αυτά (κόσμος, άνθρωπος και ψυχή) είναι ενωμένα, όπως και ο ναός είναι ενιαίος, αν και αποτελείται από επιμέρους τμήματα. Με τη συγκεκριμένη οργάνωσή του και με την στροφή του προς την ανατολή ο χριστιανικός ναός δηλώνει: 1) την ενότητα των χριστιανών, ιερέων και απλών πιστών, 2) ότι η Εκκλησία βρίσκεται και πραγματοποιείται μέσα στον κόσμο αλλά και ότι ο κόσμος και ο άνθρωπος πορεύονται προς την τελειότητα μόνο μέσα στην Εκκλησία, και 3) ότι η σύναξη των πιστών, στραμμένη καθώς προς την ανατολή, αναμένει την ένδοξη Δεύτερη Παρουσία του Χριστού, ζει δηλαδή από τώρα την έλευση της αιωνιότητας.