Οικουμενικό πατριαρχείο - Ιερός Ναός Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή Ιερά Αρχιεπισκοπή Κρήτης

 

Φιλανθρωπία Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή

Ένα από τα σοβαρά θέματα που απασχολούν την Ενορία μας και που με πολύ αγάπη..Περισσότερα

Κοινωνικό φροντιστήριο Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή

Το Κοινωνικό Φροντιστήριο της Ενορίας μας λειτουργεί 4 συνεχή χρόνια και..Περισσότερα

Ιστορικό Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή

Ήταν μεγάλος ο πόθος των κατοίκων της περιοχής Μπεντεβή Καμάρας και Παλαιού..Περισσότερα

Πρόγραμμα Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή

Πρόγραμμα του Ιερού Ναού Γενήσεως Θεοτόκου Μπεντεβή Ηρακλειου..Περισσότερα

Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ

ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

Ο Αύγουστος είναι για μας τους Ορθοδόξους ο μήνας της Παναγίας, αφού εορτάζουμε την ανάμνηση του γεγονότος της Κοιμήσεώς Της και της Μεταστάσεως   Της στους ουρανούς, κοντά στον Υιό και Θεό Της. Η εορτή αυτή είναι τόσο σπουδαία στη συνείδηση του λαού μας, που δίκαια έχει ονομαστεί και «Πάσχα του καλοκαιριού». Ωστόσο,  λίγες ημέρες πριν απ’ τη μεγάλη αυτή εορτή, η Εκκλησία μας εορτάζει μια, επίσης μεγάλη, δεσποτική εορτή, την εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, η οποία όμως, κατά κάποιο τρόπο, επισκιάζεται από την εορτή της Παναγίας. Πρόκειται όμως για μια εορτή με βαθύ θεολογικό και ανθρωπολογικό περιεχόμενο, στο οποίο και θα αναφερθούμε σε τούτο το σύντομο κείμενο.
Το γεγονός της Μεταμορφώσεως του Χριστού μάς είναι γνωστό από τις αφηγήσεις των ευαγγελιστών Ματθαίου, Μάρκου και Λουκά. Γράφει ο ευαγγελιστής Ματθαίος: «Ύστερα από έξι ημέρες, παίρνει μαζί Του ο Ιησούς τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, τον αδερφό του, και τους ανεβάζει χώρια από τους άλλους σε ένα ψηλό βουνό. Εκεί μεταμορφώθηκε μπροστά τους. Το πρόσωπό Του έλαμψε σαν τον ήλιο, ενώ τα ενδύματά Του έγιναν λευκά σαν το φως» (!7, 1-2). Σύμφωνα με την αφήγηση αυτή, ο Χριστός αποκαλύπτει στους τρεις μαθητές το θεϊκό Του μεγαλείο, την ωραιότητα του θείου Προσώπου Του, δίνοντάς τους έτσι τη δυνατότητα να έχουν μια «πρόσωπο με πρόσωπο»εμπειρία του Θείου Φωτός, αυτού που κατέλαμψε το Χριστό και θάμπωσε τους ίδιους έτσι, ώστε «ἐφοβήθησαν σφόδρα» και έπεσαν στο χώμα. Αυτό το ουράνιο Φως δεν είναι άλλο από την παρουσία των Άκτιστων Θείων Ενεργειών, που αποκαλύπτονται άλλοτε ως φως και άλλοτε ως φλόγα, όπως στην περίπτωση της επιφοίτησης του Αγίου Πνεύματος  στους μαθητές κατά την Πεντηκοστή.
Η ευαγγελική αφήγηση αναφέρει ότι μεταμορφώθηκε και δοξάστηκε όχι μόνο η ψυχή αλλά και το σώμα του Χριστού. Γι’ αυτό και οι μαθητές είδαν τη δόξα Του με τα σωματικά τους μάτια, «καθὼς ἠδύναντο»,  όπως λέει και το απολυτίκιο της εορτής. Η σημασία του γεγονότος αυτού είναι τεράστια, διότι υπογραμμίζει τη σπουδαιότητα του σώματος στη χριστιανική θεολογία. Γράφει σύγχρονος θεολόγος: «Όταν ο Χριστός μεταμορφώθηκε στο όρος Θαβώρ, η θεία δόξα Του φανερώθηκε στο σώμα Του και δια μέσου του σώματός Του: με τα υλικά μάτια τους οι Μαθητές είδαν ότι «ἐν αὐτῷ κατοικεῖ πᾶν τὸ πλήρωμα τῆς θεότητος σωματικῶς (Κολ. 2, 9).» (Κ.Τ. Ware, Η μεταμόρφωση του σώματος). Με τον ίδιο τρόπο ο Θεός δοξάζει και τους αγίους Του: τους καταλάμπει δηλαδή με το Φως των Άκτιστων Ενεργειών Του, όπως συχνά αναφέρεται στους βίους των.  Όπως, δηλαδή, η δόξα του Χριστού δεν είναι μόνον εσωτερική, αλλά υλική και σωματική, το ίδιο συμβαίνει και με τη δόξα των αγίων: η μεταμόρφωσή τους τονίζει το γεγονός ότι ο αγιασμός και η σωτηρία του ανθρώπου (η θέωσή του, όπως λένε οι Πατέρες της Εκκλησίας) δεν είναι κάτι που αφορά μόνο την ψυχή αλλά και το σώμα. «Τὴν δόξαν Κυρίου κατοπτριζόμενοι τὴν αὐτὴν εἰκόνα μεταμορφούμεθα ἀπὸ δόξης εἰς δόξαν», γράφει ο απόστολος Παύλος (Β΄ Κορ. 3, 18). Δηλαδή: «Κοιτάζοντας σαν σε καθρέπτη τη λαμπρότητα του Κυρίου, μεταμορφωνόμαστε σ’ αυτή τη λαμπρή εικόνα Του, βαδίζοντας από δόξα σε άλλη δόξα». Το Άκτιστο Φως του Θεού μεταμορφώνει κι εμάς που αφιερώνουμε την ύπαρξή μας σ’ Εκείνον, φτάνει να ατενίζουμε με αταλάντευτη πίστη τη θεία εικόνα Του και να ζούμε σύμφωνα με το θέλημά Του. Όσο στοιχίζουμε τη ζωή μας με τη ζωή του Χριστού, τόσο ολόκληρη η ύπαρξή μας θα φωτίζεται και θα λάμπει από το Άκτιστο Θείο Φως. Με τη Μεταμόρφωσή του ο Χριστός αποκάλυψε στους μαθητές Του, όλων των εποχών, τη λαμπρότητα και τη δόξα της Αναστάσεώς Του, λαμπρότητα και δόξα που θα απολαύσουν και όλοι όσοι πιστέψουν σ’ Εκείνον και ζήσουν σύμφωνα με το θέλημά Του.
Βέβαια, εκτός από το βαθύ ανθρωπολογικό νόημά της, η εορτή της Μεταμορφώσεως έχει κι άλλα να μας πει και να μας αποκαλύψει. Η εμφάνιση του Μωυσή και του Ηλία, των δυο μεγαλύτερων Προφητών της Π. Διαθήκης, δείχνει ότι ο Χριστός είναι ο «παλαιᾶς καὶ νέας Διαθήκης Δεσπότης», όπως γράφει ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός ( Ὁμιλία εἰς τὴν Μεταμόρφωσιν, 96, 545,30), αλλά και  «τὸ ἀληθινὸν τῆς πατρικῆς οὐσίας ἀπαύγασμα, ὁ κυριεύων ζώντων καὶ νεκρῶν», σύμφωνα με ένα τροπάριο της εορτής. Η Μεταμόρφωση ακόμη, όπως γράφει και πάλι ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, «φανέρωσε αυτά που τα ανθρώπινα μάτια δεν μπορούσαν να δουν: δηλαδή σώμα γήινο, που όμως άστραπτε από θεϊκή λαμπρότητα, σώμα θνητό, που όμως πήγαζε τη δόξα του Θεού» (ό.π. 96, 548, 39). Επίσης, κατά τη Μεταμόρφωση του Χριστού αποκαλύφθηκε η Αγία Τριάδα, όπως και στα Θεοφάνεια: ακούστηκε η φωνή του Πατρός να λέει το: «Οὗτός ἐστὶν ὁ υἱὸς μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ ηὐδόκησα», ενώ η φωτεινή νεφέλη δήλωσε την παρουσία του Αγίου Πνεύματος. Τέλος, πρέπει να πούμε ότι, αφού το ίδιο το σώμα, η ύλη δηλαδή, δοξάζεται και μεταμορφώνεται, η μεταμόρφωση αυτή αφορά και ολόκληρη τη κτιστή δημιουργία, ολόκληρο τον κόσμο, όπως με σαφήνεια γράφει ο Απόστολος Παύλος: «Και η ίδια η κτίση θα ελευθερωθεί από την υποδούλωσή της στη φθορά και θα συμμετάσχει στην ελευθερία που θα απολαμβάνουν τα δοξασμένα τέκνα του Θεού» (Ρωμ. 8, 21).

Από όλα τα παραπάνω γίνεται σαφής η σημασία της μεγάλης αυτής εορτής για κάθε χριστιανό. Περιμένουμε ως Εκκλησία και ως πρόσωπα τη μεταμόρφωση της ζωής μας, τον τελικό δοξασμό και φωτισμό της, που θα έλθει, βέβαια, κατά την Έσχατη Ημέρα, αλλά που εμείς ως βαπτισμένοι χριστιανοί πρέπει να ζητούμε και να ζούμε από τώρα. Γιατί δεν πρέπει να λησμονούμε πως η Βασιλεία του Θεού είναι μια παρούσα και συγχρόνως μέλλουσα πραγματικότητα ((Κ.Τ. Ware, ό. π.)